استانها > البرز

سومین روز از زندگی با آیه ها؛ انفاق در راه خدا بهترین نیکی ها است



حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انفاق در راه خدا به ویژگی‌های زاهدان اشاره کرد و گفت: پیغمبر اکرم راجع به زهد و زاهد و بی رغبتی به دنیا به ابوذر توصیه‌هایی فرمودند و ابوذر سوالی کرد که یا رسول الله «یَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنْ أَزْهَدُ اَلنَّاسِ» پیغمبر خدا پنج شاخص دادند که زاهدترین انسان‌ها کسانی هستند که این خصوصیات را داشته باشند «مَنْ لَمْ یَنْسَ اَلْمَقَابِرَ وَ اَلْبِلَی» اولین ویژگی این بود که قبرها و پوسیده شدن اجساد را فراموش نمی‌کنند یعنی دائم به یاد مرگ هستند.

وی افزود: «وَ تَرَکَ فَضْلَ زِینَهِ اَلدُّنْیَا» زاهدان اینگونه هستند که زینت‌های اضافی دنیا را ترک می‌کنند و به اندازه ضرورت بهره می‌برند و آیه‌ای را هم خواندیم که می‌فرمود «مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ» چه کسی زینت‌هایی را که خدا برای بندگانش قرار داده بر خودش و بر دیگران حرام می‌کند و بعضی‌ها مقدس نما هستند کسی که دستور خدا و دستور پیغمبر را اطاعت می‌کند کارش درست است؛ اما بعضی‌ها کارهای من درآوردی دارند.

همچنین وی ادامه داد: سومین ویژگی که زاهدترین مردم دارد این است که «وَ آثَرَ مَا یَبْقَی عَلَی مَا یَفْنَی» آنچه که باقی است را بر آنچه که فانی است ترجیح می‌دهد و این شخص آخرت گرا است و به لذت‌های جاودانه چشم دارد و سختی‌ها را بر آسایش دنیا ترجیح می‌دهد و در دنیا می‌تواند راحت زندگی کند اما کمی به خودش سختی می‌دهد تا در دنیای دیگر راحت باشد و آخرت گرا است چون دنیا را پل می‌داند. چون می‌داند «وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَی» خودش را به باقی متصل می‌کند و به دنیا و مسائل اعتباری دنیا دل نمی‌بندد و بعضی‌ها خیلی بیچاره‌اند؛ به همین اعتباریات دنیا وابسته‌اند و جانش را می‌خواهی بگیری اگر به او بگویی از فردا دیگر مسئول نباش و عناوین در دنیا اعتباری است از بالا تا پایین و حتی عناوین معنوی مثل امامت این‌ها هم اعتباری است؛ یا مثلاً ولایت فقیه این‌ها اعتبار است.

انسانی که می‌داند می‌میرد، کارش را درست انجام می‌دهد

حجت الاسلام حسینی همدانی اذعان داشت: پنجمین ویژگی این است که خودش را جزو مردگان به حساب می‌آورد «وَ عَدَّ نَفْسَهُ فِی اَلْمَوْتَی». انسان وظیفه‌مند هیچ وقت آسودگی ندارد و اهل خوش گذرانی و راحت طلبی و تنبلی نیست و در هر جایگاهی که هست تلاشش این است که کارش را به بهترین وجه انجام دهد چون می‌داند که می‌میرد.

وی ادامه داد: انسان اگر رعایت کند دستورات دین را؛ خورد و خوراکش و خوابش و پوشاکش را، روابط انسانی و اجتماعی‌اش را رعایت کند، عمرش طولانی خواهد شد و امام عصر ارواحنا فداه گذشته از اینکه اراده الهی بر این است که زنده باشند تمام دستورات دین را مو به مو بر اساس فطرت آنچه که دین گفته انجام بده و خلقت احتیاج دارد که این بدن زنده بماند آن را دارد انجام می‌دهد. اما اراده خدای تعالی بر مردن همه موجودات است. به پیغمبر هم فرمود «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»؛ حتی عزرائیل هم می‌میرد. در روایت دارد عزرائیل می‌گوید اگر می‌دانستم که جان کندن انقدر سخت است بر مؤمنین مدارا می‌کردم.

همچنین وی خاطر نشان کرد: انسانی که خودش را در ردیف مردگان فرض می‌کند چون می‌داند می‌میرد کارش را درست انجام می‌دهد و این انسان اهل تلاش است و اهل تنبلی نیست و پیغمبر می‌فرماید زاهدترین مردم کسی است که خودش را در ردیف مردگان به حساب می‌آورد؛ نه اینکه می‌نشیند یک گوشه و کاری نکند که زاهد است و این آدم اهل فعالیت بیشتر و تلاش بیشتر است، راحتی ندارد، تنبلی ندارد، اهل تأخیر و تسویف نیست.

امام جمعه کرج تصریح کرد: اهل دنیا معمولاً مبتلا به آرزوهای طولانی هستند این شخص آرزوی طولانی هم ندارد. اهل دنیا همیشه از خدا عمر طولانی می‌خواهد و اگر انسان از خدا عمر طولانی بخواهد برای اینکه خیر انجام بدهد و عبادت بیشتری انجام بدهد و دست دیگران را بگیرد و کمک کند دنیا نیست و گفتند که شما از خدا عمر طولانی بخواهید برای این‌جور کارها؛ نه اینکه دنیا زدگی تان را تقویت کند وآنها برای امور خودشان دنیا را طولانی می‌خواهند که بیشتر بخورند بیشتر بچرند و در روایت دارد که از خدا عمر طولانی بخواهید؛ برای چه؟ برای اینکه کار خیر کنید، بندگی کنید، عبادت کنید، دستگیری کنید.

اهل انفاق باش تا گرفتار دنیا نشوی

وی در خصوص اینکه چه کار کنیم گرفتار دنیا نشویم افزود: یک راهکار دارد؛ و آن این است که دست به جیب باشیم و انسان اگر اهل انفاق باشد به این بلیه مبتلا نمی‌شود و بعضی‌ها دوست دارند همیشه رئیس و سرکرده باشند که امام صادق علیه السلام فرمود «مَن طَلَبَ الرئاسهَ هَلَکَ» کسی که دنبال ریاست طلبی باشد هلاک می‌شود و یا فرمود بزرگترین گناهان دنیا دوستی است که دنیا دوستی ریشه هر معصیت و آغاز هر گناهی است.

بخشیدن از هر آنچه که دوست داریم

سید محمد رئیسی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بررسی، تبیین و تفسیر آیه ۹۲ سوره آل عمران در سومین روز از ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ در راستای اجرای جز سوم از طرح «زندگی با آیه ها» گفت: از دوست داشتنی‌هایمان باید ببخشیم هرچند کوچک باشند، مثلاً از بخشیدن ته دیگ سیب زمینی ات به خواهرت یا تقسیم کردن گل هندوانه‌ای که حتی از دیدنش دهانت آب می‌افتد یا دادن صندلی اتوبوست به آدمی که خستگی از سرو رویش می بارد، آن وقت خودت آرام آرام احساس می‌کنی که چطور مرزهای روحت وسیع و وسیع‌تر می‌شوند و چطور در دلت حتی برای آدم‌های آن سر دنیا هم جا باز می‌کنید که چطور دیگر نمی‌توانید از تماشای رنج مردم آن نوار باریک ایستادگی، ساده بگذرید.

پژوهشگر و قرآن پژوه البرزی اظهار کرد: وقتی از تماشای مردم رنج نبریم با مردم غزه و فلسطین می‌توانیم هم نوا و هم درد شویم و با آنها همراهی و همدلی کنیم و بر همین اساس است که رزمایش‌های مقاومت برگزار شده و امروز تمام دنیا یک صدا مظلومیت ایشان را فریاد می‌زنند و حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی مردم شأن در این هم صدایی شرکت دارند.

وی ادامه داد: در پی تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهرها و روستاهای فلسطین در نوار غزه و شهادت ده‌ها هزار نفر از مردم بیگناه این منطقه و تخریب جدی زیر ساخت‌های شهری، منازل مسکونی و از بین رفتن معیشت مردم غزه در یک سال اخیر و همچنین تخریب منازل، ساختمان‌های مردم در جنوب لبنان، شهادت جمع زیادی از مردم بیگناه و خسارت‌های گسترده به آنها وارد کرد و مردم ایران در لبیک به ندای رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، در طرح «ایران همدل» شرکت کردند تا به مردم حزب الله بگویند ما در کنار شما هستیم، غم شما غم ما است و ما هم از دیدن سختی‌های شما رنج می بریم.

رئیسی افزود: باید از کمتر و کوچک‌ترین‌ها شروع کرد تا بتوانیم برای فداکاری‌های بزرگ‌تر آماده شویم تا بتوانیم از دوست داشتنی‌های بیشتری دل بکنیم.

همچنین وی خاطر نشان کرد: دیدید بچه‌های کوچک حاضر نیستند اسباب بازی خودشان را به بچه‌های دیگر بدهند و برخی افراد و حتی جوامع در همین عالم کودکی باقی می‌مانند، زندگی غربی آدم‌ها را کوچک تربیت می‌کند و همه دعوت می‌شوند به فردیت و حفظ آنچه که دوست دارند، اما چگونه می‌توان از دوست داشتنی‌ها گذشت.

وی ادامه داد: وقتی بزرگ شویم و به علاقه‌ای بزرگ‌تر برسیم بچه هیچوقت از عروسک خودش دست نمی‌کشد اما اگر یک ماشین که به آن علاقه دارید را به او بدهید حاضر است از این علاقه کوچک‌تر بگذرد.

پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه برای رسیدن به مقام نیکان و ابرار باید از علاقه‌های کوچک گذشت و به عشقی بزرگ‌تر دل بست اذعان داشت: عشق به خدا و خلق اوکه مصداق آن در قرآن کریم آیه لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ است یعنی هرگز به نیکی دست پیدا نمی‌کنید مگر اینکه از آنچه دوستش دارید انفاق کنید.

از هر آنچه دارید در راه خدا انفاق کنید

وی ادامه داد: اگر در جامعه اسلامی نیازی وجود داشت، همه ی افراد جامعه بدون استثنا، موظفند بر حسب اختلاف تمکن خودشان آن خلأ را پر کنند و اسلام می‌گوید مردم تحصیل مال کنند و از آن مالی که تحصیل کرده‌اند، حوائج معمولی زندگی و نیاز خود را برآورده بکنند و مابقی آن را در راه خدا اتفاق بکنند. لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ؛ منظور آِه این است که آن‌چه عزیزتر است را در راه خدا بده و آنچه که بیشتر به آن علاقه دارید.

همچنین وی اذعان داشت: مادری که در خانه از دوست داشتنی‌های خودش می‌گذرد و بچه‌هایش را برای یک زندگی جمعی و ولایی تربیت کرده است، دقیقاً مانند حضرت زهرا که از لباس عروسی اش گذشت یتیم و اسیر و فقیر آمدند و از غذای دوست داشتنی اش گذشت، وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینَا وَبَتِیمًا وَأَسِیرًا، اما خانه‌ای که والدین از خواسته‌هایشان نگذشته‌اند نمی‌تواند فرزندان خوبی پرورش دهد.

وی افزود: این نگاه ایثارگرانه نه تنها در خانواده بلکه در جامعه نیز نتایج شگرفی به همراه دارد و گذشتن در نگاه مؤمن از دست دادن نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه خداوند متعال در موضوع جهاد و جان دادن از ادبیات بازاری استفاده می‌کند تصریح کرد: خداوند می‌فرماید من از مؤمنین جان و مالشان را می خرم و این یعنی حواست باشد اگر از چیزی، گذشتی من چند برابرش را به تو می‌دهم و مصداق اتم و اکمل لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُوا است که پدران شهدا، مادران شهدا، همسران شهدا هستند و امروز نیز مجاهدان غزه و لبنان از همه هستی خود به عشق خدا گذشته‌اند وحالا نوبت ماست که این آیه را در زندگی خود به عمل درآوریم.

وی با اشاره به بیانات رهبری گفت: چنان که رهبر انقلاب می‌فرمایند: بر همه ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب الله سرافراز بایستند.

همچنین وی ادامه داد: خداوند در این آیه از ما خواسته است که برای رسیدن به نیکی و تقرب به او از آنچه دوست داریم انفاق کنیم و برای عمل به این آیه در زندگی می‌توانیم فهرستی از چیزهایی که به آنها علاقه داریم، مانند زمان، توانایی‌ها، اموال یا حتی تعلقات عاطفی و خلاهایی که اطرافمان است تهیه کنیم و بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم بخشی از آنها را در راه خدا انفاق کنیم.
پژوهشگر قرآنی خاطر نشان کرد: در کنار بخشیدن چیزهایی که نیاز نداریم، از چیزهایی که به آن‌ها علاقه داریم و برایمان ارزشمندند، انفاق کنیم و گاهی باید از خوابمان بزنیم تا با بچه‌هایمان بازی کنیم و گاهی باید از آبرویت خرج کنی تا برای کسی آبرو دست و پا کنی.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا