استانها > قزوین

مدرسه باید تبدیل به یک سازمان یادگیرنده شود



به گزارش خبرنگار مهر، حسنعلی اصغری بعد از ظهر شنبه در دیدار و گفتگو با مدیران مدارس استعدادهای درخشان استان قزوین اظهار کرد: در ارتقاء شاخص ها، از همه ظرفیت ها استفاده شود، معلمان در ارتقاء شاخص ها، اساسی ترین نقش را برعهده دارند. برای حفظ نیروی انسانی توانمند، شکل گیری روابط انسانی مناسب در حد اعلی در محیط مدرسه ضروری، است.

اصغری نقش آفرینی اولیاء را، در امور مدرسه مهم دانست و افزود: خانواده ها تاثیرات عمیقی در جریان عدالت آموزشی، کیفیت آموزشی می توانند داشته باشند. با برگزاری جلسات موثر این امر محقق می شود. از ظرفیت و تخصص اولیا در حوزه های مختلف استفاده شود.

وی ادامه داد: با ایجاد بستر رقابت سالم در مدارس برای کیفی سازی تحصیل و آموزش می توان جایگاه استان را ارتقا بخشید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به چرخش‌های تحول آفرین اشاره شده است، تاکید کرد: سیستم آموزشی موفق است که بتواند محیط های متنوع یادگیری را ایجاد نماید.

اصغری گفت: در مدارس به عنوان سازمان های یادگیرنده علاوه بر اجرای برنامه متنوع در زمینه آموزش و یادگیری دانش آموزان، لازم است، با انجام نیاز سنجی و پیش بینی و اجرای برنامه های متنوع، به توانمند سازی نیروی انسانی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه مدرسه باید تبدیل به یک سازمان یادگیرنده شود، گفت: در این راستا به اشتراک‌گذاری تجربیات گریزناپذیر است و باید حلقه‌های کیفیت‌بخشی آموزشی در مدارس استان قزوین شکل بگیرد.

اصغری خاطر نشان کرد: توانمندسازی معلمان، به ویژه در زمینه استفاده از هوش مصنوعی و فناوری های نوین آموزشی مستمر در اولویت کاری قرار گیرد و این تحقق نمی یابد مگر با ورود افراد متخصص این امر برای آموزش همکاران.

ایشان گفت: استفاده از هوش مصنوعی و فناوری های نوین آموزشی با تکیه بر مفاهیم مختلف آموزشی و تلفیق آن با هنر می تواند بیش از پیش در عمق بخشی مطالب برای دانش آموزان موثر واقع شود. باور داریم یکی از مولفه های یک محیط آموزشی موثر، شادی و نشاط با رعایت همه قواعد و اصول، در مدرسه می باشد.

وی تاکید کرد: اتاق وضعیت در مدارس داشته باشید، با معاونین و عوامل اجرایی به صورت مستمر وضعیت مدرسه را در شاخص های مختلف تحلیل نمایید و بازخورد هم در نظر بگیرید، نتایج این بررسی ها می‌توانند به ارتقا و بهبود کیفیت انجام فعالیت‌ها و به‌طور کلی بهبود عملکرد مدارس منجر شوند.

اصغری با تاکید بر ایجاد رابطه مبادله سازنده افزود: استفاده از تجربه‌ها و ایده‌های موفق، مؤثر و نوآورانه مدارس موفق در سطح کشور و استان از جمله مهم ترین راهکارهای عملی برای مدارس است تا بتوانند با اطمینان بیشتری فعالیت‌های اجرایی خود را طراحی و اجرا کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان به عوامل موفقیت مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه باید توصیف کننده، تبیین کننده، تحلیل کننده و تفسیرکننده خوبی باشد، تا بتواند موثر به ایفای نقش بپردازد.

این مقام مسئول تاکید کرد: شما خود را مسئول حل مسائل مدرسه بدانید، فقط به دنبال انتقال مسائل نباشید. از تمام ظرفیت ها برای ارائه راهکار به منظور حل مسائل و مشکلات‌ استفاده نمایید.

گفتنی است، طی این جلسه، مدیران مدارس استعدادهای درخشان استان، چالش ها و دغدغه های خود را بیان نمودند و راهکارهای اجرایی مطرح شد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا