دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني

طرح «معلم یار»، ساختن آینده تخصصی‌ نوجوانان است



به گزارش خبرنگار مهر، در دنیای امروز، نقش مربیان در شکل‌گیری شخصیت و آینده دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است. بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان براساس این مسأله مهم طرح معلم‌یار را در دستور کار خود قرار داده است. طرح معلم‌یار مختص افرادی است که دغدغه‌ی کار با نوجوانان را دارند. در این طرح افراد دغدغه‌مند یاد می‌گیرند چطور هدف‌محور برنامه‌ریزی کنند و کار را به صورت غیر مستقیم پیش ببرند تا بتوانند محتوای مورد نظرشان را به صورت مطلوب به نوجوان انتقال دهند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با طرح معلم یار و اهداف و برنامه‌های این طرح با عاطفه‌سعیدی‌نژاد، مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان به گفتگو پرداخته ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

*مأموریت و هدف اصلی نهضت پیشرفت بانوان از اجرای طرح معلم یار چیست؟

نهضت پیشرفت بانوان با هدف فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت دختران و بانوان دغدغه‌مند کشور در مسیر پیشرفت ملی شکل گرفته است. کشور ما ناظر به آینده متعالی و درخشان پیش‌رو با مسائل متعددی روبروست که باید ظرفیت‌های متعددی توسط بانوان فعال شود. یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشورمان، جمعیت ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفری نوجوانان کشور است که امروز و آینده ما با این نسل رقم می‌خورد. به نظر ما ظرفیت وسیع بانوان تحصیلکرده‌ی ما امروز باید در خدمت کار نوجوان و در کنار مدارس به کار گرفته شود.

در راستای تحقق این هدف، طرحی با عنوان معلم‌یار توسط نهضت پیشرفت بانوان شکل یافته است. هدف ما در این طرح ایجاد یک شبکه مردمی توانمند در حوزه آموزشی، فرهنگی و تربیتی است. این شبکه مردمی قرار است پس از فراگیری آموزش‌های لازم، در مدرسه و مابقی محیط‌های فرهنگی اجتماعی در کنار نوجوانان قرار گیرد.

*طرح معلم یار چه نقشی در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان ایفا خواهد کرد؟

یکی از نگرانی‌های جدی همه خانواده‌های ما مربوط به نوجوانان است، نوجوان در خانواده ایرانی به شدت ارزشمند است و تمام سرمایه‌های خانواده به کار گرفته می‌شود تا آینده‌ای درخشان نصیب این نوجوان شود. امروز فضای عمومی زندگی نوجوانان ما در مدارس به سمت کنکور سوق داده می‌شود که لزوماً رهاورد مناسبی را برای آن‌ها به ارمغان نمی‌آورد. نوجوانان ما چه در کنکور موفق شوند، چه نشوند، لزوماً آن آینده‌ی درخشان برایشان رقم نمی‌خورد. ما باید در سن نوجوانی کمک کنیم نوجوان تصور و درک درستی از خود، استعدادها، توانایی‌ها و علایقش پیدا کند. در بسیاری از مواقع نوجوانان ما نسبت به علایق و استعدادهای خودشان شناخت کافی ندارند و بعد از اینکه وارد دانشگاه شده و در رشته‌ای که بقیه برای آن‌ها تصمیم گرفتند، مشغول به تحصیل می‌شوند تازه متوجه می‌شوند علایق و استعدادشان چیست. نگاه ما این است که این برداشت صحیح از خود اولاً در سن نوجوانی رقم بخورد و کم‌کم با شبکه معلم‌یار کمک کنیم نوجوان ما فهمی از عرصه‌های مختلف تخصصی و نیازهای کشور پیدا کند.

متأسفانه، ما پس از دوران کرونا شاهد افت محسوسی علمی بودیم. این نابسامانی فضای علمی و دغدغه‌ای که مدارس و خانواده‌ها دارند مانع هر جنس کار تربیتی و فرهنگی شده است. شبکه معلم‌یار توانمند شده تا اولاً مباحث علمی را به صورت خلاقانه آموزش دهد. آن وقت زمانی که دانش‌آموز از عهده درس خودش برآمد، می‌توان با او صحبت‌های جدی‌تر کرد و راهنمایی اصولی و وسیع‌تر نسبت به آینده تخصصی‌اش داشت.

شعار ما تخصص از دوره‌ی نوجوانی است. یعنی نوجوان ما می‌تواند مأموریت پیدا کند، می‌تواند کم‌کم هدفی ناظر به فضای تخصصی برای خودش متصور شود و این شدنی است. یکی از مسائلی که ما حتی در بهترین دانشگاه‌های کشور با آن روبرو هستیم این است که خیلی از دانشجویان ما بعد از دوره کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد با این سوال و تردید جدی مواجه می‌شوند که اساساً رشته تحصیلی‌شان دوست داشته‌اند یا خیر. این سوال در سنی پیش می‌آید که خانواده دیگر از فرد انتظار دارد مستقل شود و فضای کاری خودش را شکل دهد. اما اگر ما کمک کنیم فرد در سن نوجوانی که خانواده آمادگی انواع حمایت‌ها را دارد به این سوال بپردازد و دید روشن‌تری نسبت به آینده شغلی و حرفه‌ای خود پیدا کند، با چنین مشکلی در آینده مواجه نمی‌شود.

*طرح معلم یار در چه سطحی برگزار می‌شود و شرایط شرکت در این طرح چیست؟

شبکه معلم یار، شبکه‌ای است که امروز حدوداً ۳۸۰۰ نفر در ۶ استان به خودش اختصاص داده است و من از همین فرصت استفاده می‌کنم از همه بانوان عزیزی که کار در فضای نوجوان را می‌پسندند و به نوعی برای کار در حوزه نوجوانان دغدغه دارند، دعوت می‌کنم که به این شبکه بپیوندند.

این عزیزان می‌توانند با شماره‌گی #۶۶*۶۶۱۰۰*۶۶۵۵* شماره‌گیری کنند تا لینک ثبت‌نام در شبکه معلم یار خدمتشان ارسال شود. از این طریق می‌توانند با مجموعه حرف‌های جریان مردمی نهضت پیشرفت بانوان آشنا شوند و ارتباط بگیرند.

نگاه و هدف ما به صورت جدی، مولدسازی مدارس دولتی است. اگر ما بتوانیم این برنامه را پیش ببریم، همه انتظارات و آرزوهایی که خانواده‌ها دوست دارند برای فرزندانشان محقق شود و مجبور هستند که با هزینه‌های بالا در آموزشگاه‌های خصوصی دنبال کنند، در مدارس دولتی اتفاق می‌افتد.

کار مردمی یعنی پذیرش ایده‌ها، خلاقیت‌ها و جدی گرفتن زیست بوم هر منطقه، شبکه‌ای که تا به امروز به عنوان معلم یار کارش را پیش بردیم در سطح هر شهرستان مسئولی داردکه طراحی نهایی در مورد نحوه ورود افراد به مدارس، جنس فعالیتی که باید انجام دهند همه به عهده افراد عزیزی است که مسئولیت قبول کردند. ارزش ظرفیت شبکه مردمی به این است که افراد، خلاقانه و با دغدغه وارد می‌شوند و فرصت برای بروز استعدادهایشان فراهم می‌شود. این می‌تواند یکی از مسیرهای هویت بخشی و باورمندی زنان جوان امروز ما باشد.

نهضت پیشرفت بانوان تا به امروز الحمدالله توانسته در ۳۷۰ شهرستان ستادهای مردمی را شکل دهد البته در طرح معلم‌یار تعداد کمتری حدوداً ۱۰۰ شهرستان به این کار ملحق شدند اما ما کاملاً آمادگی داریم این طرح را در سطح وسیع‌تری وارد مدارس کنیم. خدا را شکر هماهنگی‌هایی نیز با آموزش و پرورش انجام دادیم که این شبکه ناظر به رویکردهای قوی محتوایی بتوانند وارد مدارس شوند و کمک کار معلمین باشند. البته این خدمت‌ها مختص فضای مدرسه نیست و در فضاهای مختلف می‌شود خالصانه آن‌ها را عرضه کرد.

*طرح‌های دیگری از گذشته تا امروز هم‌راستا و همگرا با طرح معلم‌یار در حال اجراست، مزیت‌های جدی طرح معلم‌یار نسبت به طرح‌های دیگر چیست؟

یکی از مزیت‌های طرح معلم یار نسبت به طرح‌های دیگر این است که ما پیش از طرح مباحث فرهنگی اجتماعی، در بدو ورود مسائل درسی و کمک‌آموزشی را هدف قرار دادیم. امروز دغدغه‌ی اصلی مدارس، والدین و خود دانش‌آموزان مسائل علمی آموزشی است و پاسخگویی به دغدغه فعلی نوجوانان مسئله اول ماست و در مراحل بعدی هسته‌های رفیقانه برای دختران که بتواند فرصت‌های فرهنگی متفاوتی را برای آن‌ها رقم بزند هدف‌گیری شده است.

از دیگر مزیت‌های این طرح در لایه‌ی آموزشی و تربیت مربی پشتیبانی مستمر و ادامه‌دار این شبکه نسبت به آموزش‌های قبلی است. گاهی ما برای مربی آموزش‌های حضوری و مجازی می‌گذاریم و آن وقت او را به دل مدرسه می‌سپاریم و می‌گوئیم حالا خودت برو تجربه کن و از این آموزش استفاده کن. در صورتی که اصل آموزش در حین اقدام رقم می‌خورد. او وقتی به مدرسه ورود می‌کند، تازه متوجه می‌شود که چقدر خلأ و نیاز وجود دارد که باید رفع کند. مهم‌ترین مزیت طرح معلم‌یار این است که آموزش را در حین اقدام ادامه می‌دهد و در واقع ما کنار معلم و پشتیبان او هستیم.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا