ارزش اقتصادی ایجادشده در فضای مجازی کاملاً وابسته به کاربران است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سعید رضا عاملی ظهر یکشنبه در نشست «هوش مصنوعی، سواد دیجیتال و آینده کتاب کودک و نوجوان» ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و سخنرانان این رویداد، بر لزوم پیوند میان مباحث نظری و عملی تأکید کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فراهم شدن ظرفیتهای ارزشمند دادهای در این حوزه، ثبت رکورد بیش از ۱۱.۵ میلیون دانلود فایل در سال ۱۴۰۲ را بهعنوان یک دستاورد چشمگیر برجسته ساخت.
وی با اشاره به رشد روزافزون دادههای بزرگ در دنیای امروز، پیشبینی لری پیج در سال ۱۹۹۸ درباره آینده گوگل را یادآوری کرد و بیان کرد: از همان ابتدا، گوگل با چشماندازی وسیع (گوگل پلکس) طراحی شده بود و شرکت مادر آن، آلفابت، اهدافی انحصاری برای دستیابی به محتوای جهانی داشت که این دیدگاه فراگیر به گوگل امکان داد بخش عظیمی از ظرفیت جهانی را در اختیار بگیرد.
عاملی در ادامه بر اهمیت تحولات زیستبوم کنونی تأکید کرد و گفت: امروز دو فضای متفاوت وجود دارد: فضای محدود به جغرافیا که تابع قوانین ملی است و فضای فراملی دیجیتال که دامنهای جهانی دارد و کاربران آن بیش از ۵.۵ میلیارد نفر را شامل میشوند که این تعداد در آینده با جمعیت کل جهان برابری خواهد کرد.
وی همچنین به ماهیت دیجیتالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این محیط با قوانین ریاضی و منطقی طراحی شده است و مدیریت آن بر عهده الگوریتمهایی است که ذاتاً معادلات ریاضی محسوب میشوند.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسان با بررسی ویژگیهای ترکیبی مرکزیت و غیرمرکزیت فضای مجازی تصریح کرد: این فضا از یک سو تحت کنترل سازمانهایی مانند تپسی، اسنپ، دیجیکالا یا روبیکا قرار دارد که ساختارهای مدیریتی مشخصی دارند، اما از سوی دیگر کاربران نقش برجستهای در تولید محتوا و تعاملات ایفا میکنند.
عاملی ویژگی غیرمرکزی فضای مجازی را یکی از تفاوتهای بنیادین آن با سایر محیطها دانست؛ چراکه کاربران اساساً قدرت محرکه اصلی این فضا هستند و بدون مشارکت آنها، فضای مجازی کارکرد خود را از دست میدهد.
وی در ادامه تأکید کرد: ارزش اقتصادی ایجادشده در فضای مجازی کاملاً وابسته به کاربران است و مشارکت آنها نقش کلیدی در شکلگیری این ارزش ایفا میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به ظرفیت عظیم آموزش و پرورش بهعنوان یک منبع بالقوه قدرتمند اشاره کرد و گفت: نظام آموزشی کشور با نزدیک به ۱۹ میلیون دانشآموز و ۱۲۰ هزار مدرسه جایگاهی بیهمتا دارد.